What Wood Would

What Wood Would

Skogen er både et sted og et materiale for oss. Treet vi henter ut herfra knytter vår formgitte kultur til selve urnaturen, og har slik både en praktisk og en symbolsk betydning. Tre har blitt benyttet til kunstneriske og rituelle formål i tusenvis av år. Siden opprettelsen av de profesjonaliserte treskjærerverkstedene i Norge på 1850-tallet, har tre hatt en viktig posisjon i kunsthåndverket slik vi kjenner det i dag.  I What Wood Would. Fortellinger i treviser vi verk av et knippe norske samtidskunstnere som har vandret i skogen uten å gå seg vill. De demonstrerer på ulike måter treet som et viktig, mangfoldig og rikt medium.

Selve materialiteten er ofte utgangspunkt for fortellinger, og i treets beretninger utspilles flere gjenkjennelige temaer. Samling og klassifisering, gjenstandskulturen med alle dens hierarkiske strukturer, samt gjenbruk, økologi og forbrukskritikk er eksempler på tematiske landskap utstillingen beveger seg i. Naturens egne former og prosesser er også en viktig inspirasjonskilde for kunstnerne, som i blant setter disse opp mot teknologi. Vi blir også her vitner til en glede ved ren formal og estetisk eksperimentering.

Sommerutstillingens fortellere er Marianne Berg, Liv Blåvarp, Marianne Broch, Bjørn Båsen, Lillian Dahle, Ingeborg Resell Elieson, Elisabeth Engen, Elin Hedberg, Kjell Hommerstad, Trude Johansen, Erlend Leirdal, Mikael Pedersen & Sarah Leszinski, Rina Charlott Lindgren, Edith Lundebrekke, Konrad Mehus, Per Kristian Nygård, Tore Reisch, Stian Korntved Ruud, Lars Sture, Hanne Tyrmi, og Ann Kristin Aas.

www.nkim.no